نورد (Rolling)

نورد به فرایندی گفته می شود که تغییر شکل پلاستیک فلز از طریق عبور آن از بین غلطک ها صورت می گیرد. امروزه استفاده از غلتک یکی از متداول ترین روش های شکل دادن محسوب می شود. از امتیازی های این روش ظرفیت تولید بالای آن است به طوی که می توان روزانه چند صد تن فلز را نورد کرد. محصول نورد ممکن است فراورده پایانی و یا مراحلی از شکل دادن فلز باشد. از جمله محصولات نورد می توان به ورق، میل گرد و انواع پروفیل با مقطع H، T، I و غیره اشاره کرد.دسته بندی فرایندهای نورد می تواند بر اساس دستگاه های نورد و یا دمای نورد باشد.

دستگاه‌های نورد

اجزای اصلی دستگاه نورد قفسه نورد، غلطک ها، یاتاقان ها ، محفظه ای برای محافظت این قطعات و نیروی محرکه ای برای به حرکت دراوردن غلتک ها است. علاوه بر این ها به تجهیزات مکانیکی و الکتریکی برای کنترل و تنظیم نیرو و سرعت دورانی غلطک نیز نیاز است.ساده ترین دستگاه نورد شامل تنها یک قفسه نورد دو غلتکی افقی است. در قفسه های نورد دو غلطکی جهت چرخش غلطک ها دو طرفه است به طوری که با تغییر جهت حرکت آن ها، ضخامت قطعه در رفت و برگشت می تواند کاهش پیدا کند.مشخصه بارز این روش این است که اولا محور غلطک ها با هم موازیند و ثانیا تغییر شکل در امتداد حرکت عمومی قطعه و عمود بر محور غلطک ها صورت میگیرد.علاوه بر قفسه های نورد دو غلطکی، قفسه های نورد سه غلطکی، چهر غلطکی، شش غلطکی و اقماری نیز وجود دارد.مزیت ورد سه غلطکی در این است که میتواند فرایند نورد را بدون تغییر جهت حرکت غلتک ها در هر دو جهت رفت و برگشتی انجام دهد.

دمای نورد(Rolling Temperature)

نورد سرد(Cold Roll)


نورد سرد معمولا برای تولید ورق و تسمه با پرداهت سطحی و دقت ابعادی بالا به کار گرفته می شود. همچنین در مواردی برای استحکام بخشی به ورق از طریق کار مکانیکی از این فرایند شکل دهی استفاده می شود. مهم ترین کاربرد نورد سرد در اتومبیل، لوازم خانگی مانند یخچال، اجاق گاز، ماشین های ظرفشویی و لبتس شویی، دستگاه های الکتریکی، مخازن و تجهیزات ساختمانی هستند. ورق های تولید شده توسطنورد سرد ابتدا تا حداقل ضخامت ممکن از طریق نورد گرم تولید شده سپس بعد از اسیدشویی، کاهش ضخامت و در مواردی تغییر شکل آن ها توسط فرایند نورد سرد انجام میگیرد.

نورد گرم(Hot Rolling)


اولین عمل کار گرمی که روی بیشتر قطعات فولادی صورت میگیرد، نورد گرم است. دستگاه هایی که نورد گرم را انجام می دهند از دو غلطک دو جهته به قطر بینس 60 تا 140 سانتی متر تشکیل میشوند. مهم ترین نکته ای که فرایند نورد گرم را از نورد سرد متمایز میکند دمای ان است. در حقیقت نورد کردن قطعه ای در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجددش نورد گرم نام دارد.از ان جا که در فرایند نورد گرم فاصله زمانی بین کار مکانیکی و فرایند تبلور مجدد بسیار کوتاه است، بنابریان قطعه همزمان که تحت تاثیر کار سرد قرار میگیرد، بلافاصله تبلور مجدد نیز می شود.